Spionaj Corporativ

Spionajul corporativ vizeaza colectarea informatiilor economice si know-how a unei corporatii, fara stirea sau acordul proprietarilor afacerii. In cadrul societatilor economice, frauda, inselatoria si concurenta neloiala sunt cele mai des intalnite activitati frauduloase.

Fiecare participant din mediul de afaceri doreste sa prospere economic si profesional. Din ce in ce mai mult insa, anumiti indivizi doresc sa faca acest lucru intr-un timp cat mai scurt, fara a tine cont de legile economice, penale, morale sau etice si de cele mai multe ori, anumite persoane recurg ei insisi sau ii instiga pe altii la acte ilicite, mergand de la lipsa de onestitate, inselaciune si pana la furt.

Dezvoltarea comunitatii de afaceri a cunoscut in ultima perioada de timp o crestere rapida si accentuata, asa incat, din punct de vedere al concurentei, nu poate supravietui decat cel ce se misca extrem de rapid si eficient in toate aspectele, incepand de la angajarea personalului, crearea unei baze de date clienti cat mai solida si pana la gasirea celor mai ieftini furnizori.

Corporatiile folosesc strategii economice pe termen scurt, iar in vederea realizarii acestor strategii, unii factori responsabili sunt dispusi sa se preteze la activitati frauduloase si/sau criminale, folosind surse informative interne, construidu-si strategiile de productie si comert pe modele similare cu cele ale competitorilor mai puternici de pe piata.
Desi, absolut imorala, si de cele mai multe ori de-a dreptul ilegala, activitatea de spionaj corporativ se practica la o scara foarte larga. In general, activitatea de spionaj corporativ se bazeaza pe surse informative interne, incluzand, fara insa a se limita, la: transferul de date, semnaturi, declaratii financiare neconforme cu realitatea, liste de furnizori si/sau clienti.

Secretul comercial consta, in mare masura, in informatii comerciale sau tehnice ce sunt folosite de un competitor, si care ar putea oferi un avantaj fata de concurentii care nu detin sau nu folosesc astfel de informatii.


Alte cateva exemple de secrete comercial:

  • Formula pentru un compus chimic
  • Utilaje sau metode folosite pentru fabricarea unui produs specific
  • Proces de fabricatie
  • Program informatic (in vederea aflarii punctelor vulnerabile unui atac cibernetic si sustragerea de date)
  • Strategii de marketing si promovare 
  • Liste clienti/furnizori/operatori
  • etc.

Mai exista de asemenea si metode de spionaj corporativ ce nu contravin legii, cum ar fi folosirea unor persoane platite ce "pozeaza" in potentiali clienti sau simpli participanti in cadrul unui eveniment expozitional, persoane ce au misiunea de a observa, evalua si raporta un competitor vizat.
O alta activitate legala de spionaj ar fi aceea de culegere si analiza de date informatice oferite voluntar pe pagia web a firmei sau oferite pe diverse site-uri de socializare.

Una dintre cele mai eficiente protectii impotriva spionajului corporativ este angajarea unei firme de investigatii private care sa ofere atat consultanta in vederea determinarii punctelor vulnerabile, cat si o directa observatie/supraveghere a persoanelor din cadrul firmei, banuite sau predispuse la o asemenea activitate; persoane cu viciul alcoholului sau drogurilor recreationale, jocurilor de noroc, cei nemultumiti de salariul obtinut, cei care se afla in pragul restructurarii, etc.

 

Strategiile si obiectivele Companiei de Detectivi NEI privind contracararea actelor de spionaj corporativ sunt:

  • Elaborarea unui concept de securitate, dictata de dinamica schimbarii mediului de afaceri;

  • Crearea unei practici generice de Business Counterintelligence in cadrul companiei; 

  • Identificarea, evaluarea si prioritizarea:
    • Informatiilor si valorilor ce trebuiesc protejate;
    • Identificarea si evaluarea amenintarilor si a vulnerabilitatilor;
    • Riscurilor de personal

  • Selectarea contramasurilor potrivite, recomandari si implementarea contramasurilor;

  • Analiza contrainformativa continua de identificarea si evaluarea amenintarile din interiorul companiei

  • Recomandari pentru protectia companiilor ce dezvolta relatii de afaceri cu entitati din strainatate;

  • Recomandari privitoare la gestionarea vizitatorilor - riscuri si contramasuri;

  • Recomandari in vederea realizarii autoprotectiei:
    • in timpul orelor de program, la locul de munca;
    • in timpul orelor de program, in activitatile din spatiile publice;
    • in afara orelor de program, in activitati recreative

  • Procedurile imediate de actiune, in situatia in care sunteti tinta unor operatiuni de intelligence.