Furturi, Fraude, Spionaj

Spionajul corporativ vizeaza colectarea informatiilor economice si know-how a unei corporatii fara stirea sau acordul proprietarilor afacerii.

Dezvoltarea comunitatii de afaceri a cunoscut in ultima perioada de timp o crestere rapida si accentuata, asa incat din punct de vedere al concurentei nu poate supravietui decat cel ce se misca extrem de rapid si eficient in toate aspectele, incepand de la angajarea personalului, crearea unei baze de date clienti cat mai solida si pana la gasirea celor mai ieftini furnizori.

Majoritatea corporatiilor din mediul de afaceri se orienteaza catre implementarea unor strategii economice pe termen scurt, iar in vederea realizarii acestora, unii factori responsabili sunt dispusi sa se preteze activitati mai mult sau mai putin legale, frauduloase si/sau criminale folosind surse informative interne, construidu-si strategiile de productie si comert pe modele similare cu cele ale competitorilor mai puternici de pe piata.

 

Din ce in ce mai des, fara a tine cont de legile economice, penale sau ale bunului simt, anumite persoane folosesc sau ii instiga pe altii acte ilicite, mergand de la lipsa de onestitate, inselaciune si pana la furt. Frauda, inselatoria si consurenta neloiala sunt aspectele cele mai des intalnite activitati frauduloase in societatile economice.
Desi, absolut imorala si de cele mai multe ori de-a dreptul ilegala, activitatea de spionaj corporativ este o activitate care se practiva la o scara foarte larga. In general, activitatea de spionaj corporativ se bazeaza pe surse informative interne si include, dar nu se limiteaza, la transferul de date, semnaturi, liste de furnizori si/sau clienti, declaratii financiare necomforme cu realitatea.

Secretul comercial consta in mare masura in informatii comerciale sau tehnice ce sunt folosite de un competitori, oferind astfel un avantaj fata de concurentii care nu detin sau nu folosesc astfel de informatii.
Alte cateva exemple de secret comercial:

  • Formula pentru un compus chimic
  • Utilaje sau metode folosite pentru fabricarea unui produs specific
  • Proces de fabricatie
  • Program informatic (in vederea aflarii punctelor vulnerabile uni atac cibernetic si sustragerea de date)
  • strategii de marketing si promovare
  • liste clienti/furnizori/operatori
  • etc

Exista insa si metode de spionaj corporativ ce nu contravin legii, iar acestea sunt cele mai devastatoare. Folosirea unor persoane platite ce "pozeaza" in simpli clienti sau participanti la un eveniment expozitional, avand in vedere observarea si evaluarea unui business concurent.
O alta activitate legala ar fi aceea de culegere de date informatice oferite pe pagia de web a firmei sau oferite pe diverse situri de socializare. Una dintre cele mai eficiente protectii impotriva spionajului corporativ este angajarea unei firme de investigatiii private care sa ofere atat consultanta in vederea determinarii punctelor vulnerabile cat si o directe observatie/supraveghere a persoanelor banuite sau predispuse la o asemenea activitate in cadrul firmei.